POCZTÓWKA Z CHARLEVILLE-MEZIERES

Wyjazd zrealizowany w ramach programu Erasmus Plus – Mobilność edukacyjna KA-103

Podróże nie tylko kształcą, ale też mają wpływ na kształcenie! Tak było w przypadku dr. Karola Smacznego, który za sprawą programu STT (Staff Mobility for Training) – Akcja 1 programu E+ (link zewnętrzny) spędził w czerwcu 2018 r. pięć dni w Institut International de la Marionnette (link zewnętrzny) w Charleville-Mézières we Francji (w okresie 11-15 czerwca).

Celem podróży było poszukiwanie wzorców do modyfikacji programu jednego z przedmiotów na #WSL #ATB. W efekcie dr Smaczny współtworzył program i obecnie prowadzi nowy przedmiot dla studentów drugiego roku – Współczesne techniki lalkowe. Wyjazd do Francji służył obserwacji odbywających się tam zajęć, samej szkoły i jej organizacji, był okazją do rozmów z wykładowcami i studentami, a także sposobnością do rozpoznania zaplecza technicznego służącego tworzeniu lalek.

Jak relacjonuje dr Smaczny, w Instytucie każdy studencki rocznik, zwany tam „promocją” jest prowadzony przez innego artystę teatru lalek (podczas pobytu obserwował on piąty semestr jedenastej promocji). Szkoła zaprasza znanych i wybitnych twórców, którzy biorą pod opiekę poszczególne „promocje”. Rolą prowadzących jest wyznaczenie adeptom zadań, stworzenie programu nauczania i czuwanie nad jego przebiegiem. Każdy kurs jest więc inny, bo zaplanowany przez nową osobę. W istocie to czteroletni cykl wielu warsztatów. Na koniec każdego warsztatu odbywa się pokaz pracy, po którym student nie dostaje oceny, a opinię. Może ona być pozytywna lub negatywna, tylko pierwsza pozwala kontynuować edukację. Opiniowaniu towarzyszy omówienie słabych i mocnych stron studenta oraz wyznaczenie kierunku dalszej pracy.

Oceniając strukturę kształcenia na francuskiej uczelni, dr Smaczny zwraca uwagę, że kładzie ona nacisk na indywidualne poszukiwania i rozwój artystyczny. Do tego stopnia, iż do Charleville-Mezieres aplikują często osoby mające już na koncie wykształcenie artystyczne – rzeźbiarskie, malarskie, bądź inne. Same egzaminy wstępne stawiają przed kandydatem zadanie zbudowania lalki i prezentacji jej przed komisją. Na eliminacjach można więc spodziewać się przede wszystkim pasjonatów lalkarstwa. Takie kryterium ogranicza jednak zdecydowanie liczbę zdających na uczelnię.

Szukając we Francji inspiracji do wprowadzania zmian w programie białostockiej uczelni, dr Smaczny zwrócił uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, że mocną stroną WSL jest wysoki poziom technik animacji – przez lata nauczania klasycznych i współczesnych form lalkowych wypracowane zostały skuteczne sposoby przekazywania dobrego warsztatu adeptom. Po drugie, dobrym przykładem płynącym z Instytutu w Charleville-Mezieres, jest wykorzystywanie indywidualnych pasji na scenie. Stąd w programie zajęć Współczesne techniki lalkowe punktem wyjścia jest ćwiczenie się w biegłości technik animacji, następnie zaś sięganie do indywidualnych pasji studentów, tworzenie im pola do pracy nad projektowaniem i wykonywaniem lalek. W pierwszym semestrze praca skupia się nad wypowiedziami elementarnymi, stwarzającymi możliwość szlifowania warsztatu. Drugi semestr pozwala na poszukiwanie własnego języka w obrębie opanowanych form, próbę wyrażenia tego „co w duszy gra”, ale wciąż w obliczu konkretnych zadań, wynikających z potrzeby sprostania z góry założonym celom programowym.

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.