Z lewej strony logotyp Unii Europejskiej - okręg z żółtych gwiazdek na niebieskim tle; z prawej strony tekst: Współfinansowane przez Unię Europejską.

 

Przyjazd zrealizowany w ramach programu Erasmus Plus – Mobilność edukacyjna KA-131

Relacja prof. Oleksandra Iniutochkina, profesora Charkowskiego Narodowego Uniwersytetu Artystycznego im. I.P. Kotlarewskiego z udziału w programie Erasmus+ w Akademii Teatralnej im. Zelwerowicza, Filia w Białymstoku.

Wieloletnie zainteresowanie metodyką nauczania przedmiotów specjalistycznych w Akademii Teatralnej w Białymstoku, wypracowane w ciągu ponad 20 lat współpracy między naszymi uczelniami, wyznaczyły temat warsztatów dla studentów I roku kierunku aktorstwo. Warsztaty pt. „Przedmiot jako postać sceniczna” w ramach programu Erasmus+ odbyły się w dniach 27 – 31 kwietnia 2023. 

Na pierwszym spotkaniu studenci mieli okazję zapoznać się ze zbiorem etiud pt. „ReANIMAcja” zrealizowanych przez studentów Wydziału Aktorskiego i Reżyserii Teatru Animacji Charkowskiego Uniwersytetu Artystycznego, w których studenci uczelni charkowskiej animowali parasolki, czajniki, lampy stołowe i inne przedmioty domowego użytku. Uczestnicy warsztatów porównali metody pracy w zakresie zadań aktorskich z przedmiotem w obu uczelniach, omówili środki wyrazu, jakich użyli studenci ukraińscy przy tworzeniu etiud, dramaturgię, skojarzenia, założone okoliczności towarzyszące etiudzie.  

Kolejnym etapem warsztatów była praca z przedmiotami zaproponowanymi przez polskich studentów. Studenci badali  możliwości animacyjne takich przedmiotów jak: minitelewizor, lokówka, stetoskop, plecak czy portfel, szukali sposobów ożywiania tych przedmiotów. Udało im się zrozumieć specyfikę pracy z przedmiotem w uczelni charkowskiej.

Ważną częścią mobilności zrealizowanej w ramach programu Erasmus+ była także obserwacja metod pracy w zakresie “zadań aktorskich z przedmiotem” w białostockiej Akademii. Uczestnictwo w zajęciach prof. Piotra Damulewicza, dr. Mateusza Smacznego, mgr. Macieja Zalewskiego i mgr. Mateusza Stasiulewicza pozwoliło lepiej zrozumieć specyfikę pracy z przedmiotem jako znakiem, przedmiotem jako symbolem, jako metaforą.  

Fot. Oleksandr Iniutochkin

The owner of this website has made a commitment to accessibility and inclusion, please report any problems that you encounter using the contact form on this website. This site uses the WP ADA Compliance Check plugin to enhance accessibility.