Fot. Kuba Burzyński
austeria restauracja pomiędzy austrią i australią
Najpierw wyjaśnijmy dwa rzeczowniki: dyplom i austeria.
Dyplom, w przypadku szkoły teatralnej, to coś więcej niż kartka oprawiona w ramkę i powieszona na ścianie. Bo dyplom to specyficzny rodzaj spektaklu. Teatr, ale jeszcze w szkole. I szkoła, ale już na scenie. Do tego: widzowie, repertuar, oczekiwania, spełnienia, zaskoczenia i zawody. Sukcesy i niepowodzenia. Czyli to wszystko, co jest solą teatru, a co nagle wdziera się w pluszowe mury szkoły.
Austeria to gospoda. I powieść. I film. Powieść Juliana Stryjkowskiego jest z roku 1966 a film w reżyserii Jerzego Kawalerowicza z 1983.
Spektakl dyplomowy pod tytułem Austeria nie ma nic wspólnego ani z filmem, ani ze Stryjkowskim. Jest osobnym dziełem. Data jego premiery to 10. grudnia 2022 roku.
Na tych wyjaśnieniach trudno poprzestać. Bo kolejne słowa proszą się o rozczytanie:
Grzyby – najbardziej gorący temat sezonu 2021 / 2022. Jak wiemy grzyby smakują, grzyby trują, grzyby odlatują i myślą.
Graal – święte naczynie i bezbożne narracje i mity. Król Artur i Richard Wagner.
Uran – pierwiastek oraz śmierć.
Neptun – ósma planeta od słońca. A nawet siódma.
YMCA – znana piosenka i manifest Village People a także mniej znana szkoła i bardzo popularny sport czyli siatkówka.
Sens – impuls, którego szuka człowiek, a co najwyżej znajduje ludzkość, ale w formie ersatzu, czyli podróbki.
Klucz – przedmiot, którego miejsce jest na śmietniku.
Interpretacja – wolność.
Widz – kobieta, mężczyzna, osoba, którą zapraszamy na spektakl Austeria.
A wtedy wszystkie powyższe słowa ułożą się w zdania z podmiotem: ja.
Mamy taką nadzieję.
aktorzy:
Martyna Braca / Dobrochna Kogut (Zakład Tańca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
Antonina Brühl
Mirella Burcewicz
Aneta Ćmiel / Zosia Zełep (Zakład Tańca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)
Ewa Doan
Piotr Gadomski
Aleksandra Gosławska
Filip Lorent-Fijał
Marta Moś
Ewelina Oleś
Szymon Szczęch
Monika Wiech
Mateusz Zbrożek
asystentka reżysera: Agata Nierzwicka
inspicjentka spektaklu: Monika Wiech
a także:
autor tekstu: pilgrim / majewski
reżyser i scenograf: seb majewski
choreografka: Dorota Furmaniuk
muzycy: Olga Mysłowska i Daniel Pigoński {Polpo Motel}
technika mowy: Ewa Gajewska-Jasińska
pracownia plastyczna: Karolina Baczar, Anna Chilińska, Zbigniew Romanyk, Róża Turlińska
dział techniczny: Mirosław Bobowik, Mariusz Doroszko, Artsemi Khatkevich, Krzysztof Matosek, Jan Mróz
czas trwania: 120 min
wiek odbiorców: 14+
premiera: 10.12.2022
Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Dominik Gac, Andrzej Lis, Julia Lizurek, Wiesław Kowalski, Magdalena Rewerenda, Agata Tomasiewicz
Recenzje:
Kliknij i przeczytaj (wymagana rejestracja): Monika Żmijewska, Tajemnicza gospoda, bezczas i stracone złudzenia, e-teatr.pl
Kliknij i przeczytaj: Anna Dycha, Grzyby ucztują i trują, czyli „Austeria” w białostockiej Akademii Teatralnej, dziennikteastralny.pl
Kliknij i przeczytaj: Agata Tomasiewicz, Grzyby in extenso, teatr-pismo.pl
Kliknij i przeczytaj: Przemek Gulda, instagram.com/guldapoleca/
Kliknij i przeczytaj: Julia Lizurek, Znowu te grzyby, e-teatr.pl
Kliknij i przeczytaj: Rafał Turowski, Austeria
Fot. Kuba Burzyński