Czemu służą nowe technologie w teatrze? Na ile świadomie potrafimy je stosować, wykorzystywać ich potencjał i możliwości? Wreszcie: jak, gdzie i kogo ich uczyć? Od 28 lutego do 1 marca w trakcie międzynarodowej konferencji zastanowimy się nad tym, jaką drogą będzie podążał „teatr przyszłości”.
Konferencja „Nowe technologie w teatrze. Jaki będzie teatr przyszłości?” organizowana jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Współorganizatorem przedsięwzięcia jest Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, a nasz Wydział w szczególności ma istotny wkład w realizację konferencji. Pierwszego dnia zaprezentujemy bowiem spektakl, który zrealizowali dwa lata temu ówcześnie studenci III roku, a dziś świeżo upieczeni absolwenci: IL LUSIONS. Etiuda została rozbudowana dzięki współpracy ze studentami Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych: wzbogacona o animacje, interakcje, specjalnie zaprojektowane na potrzeby tego spektaklu. Tym samym nasza realizacja zafunkcjonuje jako „studium przypadku” podczas konferencji.
W konferencji wezmą także udział: prof. dr hab. Wiesław Czołpiński – prorektor WSL z wykładem „Teatr ożywionej formy a multimedia”, kanclerz AT Beata Szczucińska z prelekcją na temat „Nowe technologie w edukacji – planowanie, stan wiedzy, możliwości” oraz Anna Danilewicz z AT jako moderatorka edukacyjnego panelu dyskusyjnego.
****
KONFERENCJA: NOWE TECHNOLOGIE W TEATRZE
ORGANIZATOR: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego
KURATORKA: Olga Sobkowicz
WSPÓŁPRACA PRODUKCYJNA: Maria Stępkowska
Konferencja zrealizowana przy wsparciu Ambasady Królestwa Niderlandów
Nowe technologie w teatrze to rzeczywiste wyzwanie dla każdej współczesnej sceny, każdego wydarzenia teatralnego – od wielkich kosztownych produkcji operowych i musicalowych po małe niezależne spektakle realizowane przez ngo’sy czy grupy nieformalne. Czemu służą, jaką wprowadzają narrację? Na ile świadomie potrafimy je stosować, wykorzystywać ich potencjał i możliwości? Wreszcie jak, gdzie i kogo ich uczyć? Próbą odpowiedzi na te i inne jeszcze pytania będzie konferencja „Nowe technologie w teatrze”, która odbędzie się 28 lutego i 1 marca w Instytucie Teatralnym im Zbigniewa Raszewskiego. Udział w niej wezmą artyści (reżyserzy i scenografowie), pedagodzy, naukowcy, producenci i specjaliści z dziedzin sprzętu i techniki teatralnej. Głos zabiorą przedstawiciele wszystkich branż kreatywnych – uczelni artystycznych i informatycznych, teatrów, biznesu kreatywnego, organizacji pozarządowych i grup nieformalnych.
PROGRAM:
//28.02 – NOWE TECHNOLOGIE A EDUKACJA ARTYSTYCZNA
10:00 – ok.10:30 rozpoczęcie konferencji i powitanie gości przez dyrektor Instytutu Teatralnego Dorotę Buchwald
10:30 – 11:00 Prof. Wiesław Czołpiński /Teatr lalek a multimedia
11:00 – 11:30 Beata Szczucińska /Nowe technologie w edukacji – planowanie, stan wiedzy, możliwości
11:30- 12:00 – przerwa kawowa
12:00 – 12:30 – dr Henk Havens /Exploding Theatre, Expanding Traditions. Rozsadzanie teatru, poszerzanie tradycji
12:30 – 13:00 – Peter Misstotten /Dancing with the Devil: Using Virtualising Technology in Live Performance Arts. – Z diabłem pod rękę: Technologia wirtualnej rzeczywistości w sztukach widowiskowych/performatywnych
13:00 – 13:30 – przerwa kawowa
13:30– 14:00 Ewa Satalecka – dziekan Katedry Nowych Mediów w PJATK
14:00 – 14:30 Klaudiusz Ślusarczyk /IL LUSIONS – case studies
14:30-15:30 – Przerwa
Ok. 16:00 – 16:30 – IL LUSIONS – prezentacja wspólnej pracy warsztatowej studentów Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej i Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
Ok. 16:30-18:00 – Panel dyskusyjny /moderatorka – Anna Danilewicz – Akademia Teatralna, Białystok
//01.03 – NOWE TECHNOLOGIE – NOWA NARRACJA
10:30 -11:00 Kamil Pohl /Platige Image, prezentacja dotychczasowych działań teatralnych – technologie teatralne na przyszłość
11:00 -11:30 Dominika Borawska /VES – Doświadczenia teatralne w ramach działalności firmy eventowej, rentalowej
11:30 – 12:00 – Przerwa kawowa
12:00 – 12:30– Wojciech Kępczyński /ROMA – nowe technologie w musicalu – kiedyś i teraz
12:30 – 13:00 – TR WARSZAWA oraz Marcin Łunkiewicz z Mimo.ooo /VR prezentacja fragmentów rejestracji spektaklu G.E.N w reż. Grzegorza Jarzyny oraz zastosowanie techniki video 360 jako metody archiwizacji spektaklu.
13:00 – 13:30 – STORY CODE WARSAW /Mieszanie rzeczywistości. Technologie immersyjne jako narzędzia ekspresji artystycznej. (Marcin Marczyk, Paweł Ruszelewski)
13:30 – 14:30 – Przerwa lunchowa
14:30 – 15:30 Cloud Arts Collective/ Wrocław
15:30 – 16:00 – PROLIGHT
16:00 – 16:30– Spectribe – Karol Rakowski
16:30 – 18:00 – panel dyskusyjny – prowadzenie Olga Drygas, Nowy Teatr Warszawa