K. GARBACZEWSKI: PROJEKCJE W WSL

K. GARBACZEWSKI: PROJEKCJE W WSL

Razem z Galerią Arsenał zapraszamy na cykl wydarzeń towarzyszących wystawie „Krzysztof Garbaczewski. Badania terenowe”. W lutym i marcu na Wydziale Sztuki Lalkarskiej odbędą się pokazy dokumentacji z projektów teatralnych (i nie tylko) K. Garbaczewskiego oraz dwa wykłady. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Zaczynamy już 8 lutego.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:

8 lutego 2019 r., godz. 19:00 // POKAZ: „SOLARIZE” (2014), reż. K. Garbaczewski, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie; projekcja z komentarzem
Projekcja awangardowej opery „Solarize” do muzyki Marcina Stańczyka, libretto: Andrzej Szpindler, poprzedzona komentarzem Michała Łukaszuka.

Solarize przenosi nas w rejony kultury masowej – Botha stał się popularny dzięki występowi w teledysku Enter the Ninja grupy Die Antwoord. Chorował na progerię, czyli postępujące w bardzo szybkim tempie starzenie się organizmu. Choć umarł w wieku dwudziestu sześciu lat, wyglądem przypominał staruszka. Twórcy wykorzystują Bothę jako metaforę współczesnego świata – hiperaktywnego i intensyfikującego doznania: „Botha to dla mnie najbardziej dotkliwy wyraz bycia w świecie XXI wieku, gdzie przepływ informacji i to, jak ta cała cywilizacja szybko pędzi, napawa nas lękiem. Osiem razy szybciej doświadczamy wrażeń, bardzo wcześniej jesteśmy starzy…”. Po raz kolejny Garbaczewski mówi nie tylko o strachu przed współczesnością, lecz także o najgłębszym doświadczeniu, do którego chce dotrzeć, w tym przypadku broniąc bohatera: „Jest współczesnym wykluczonym, który chce nam powiedzieć: »Ej! Tam w środku jest takie ja, które nie jest chore, które jest didżejem, które jest po prostu chłopakiem, który ma jakieś swoje marzenia, które chce żyć, i to żyć normalnie, nie chce być postrzegany jako osoba chora, niepełnosprawna, dziwna i odrażająca!«”. Czując się jego reprezentantem, Garbaczewski tworzy hagiografię Bothy – artysty, który ostatecznie przegrywa, ale heroicznie próbuje przekroczyć własne ograniczenia. Szał języka i wyobraźni poetyckiej cechuje tekst Szpindlera – słowa pączkują w surrealistyczne, muzyczne konstelacje, by oddać gonitwę myśli Bothy. [Marcin Bogucki, Kosmici w operze, www.dziennikteatralny.pl]
Za udostępnienie kopii dziękujemy Teatrowi Wielkiemu – Operze Narodowej w Warszawie.

15 lutego 2019 r., godz. 19:00 // POKAZ: „Ginsberg-Białoszewski” projekcja materiałów i realizacji Krzysztofa Garbaczewskiego oraz „Filmikowania” (1968) Mirona Białoszewskiego z kolekcja Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ze wstępem Michała Łukaszuka

22 lutego 2019 r., godz. 19:00 // WYKŁAD: Kim był Grotowski? – wykład Michała Łukaszuka

8 marca 2019 r., godz. 19:00 // WYKŁAD: Kim jest Garbaczewski? – wykład Michała Łukaszuka