PLETA: O EUROPEJSKICH WARTOŚCIACH – Akademia Teatralna
PLETA: O EUROPEJSKICH WARTOŚCIACH

PLETA: O EUROPEJSKICH WARTOŚCIACH

Z takim tematem pracują uczestnicy specjalnego projektu w ramach PLETA (Platform European Theatre Academies), międzynarodowej sieci, której członkiem jest Akademia Teatralna*. Naszą uczelnię reprezentuje pięcioro studentów, w tym Anna Złomańczuk z V roku WSL. W trakcie kolejnych spotkań warsztatowych powstaje spektakl, który zostanie zaprezentowany jesienią 2018.

Studenci z kilku europejskich wyższych szkół artystycznych przygotowują wspólnie spektakl oparty na ich własnych badaniach, doświadczeniach w różnych środowiskach społecznych w Europie oraz w odniesieniu do niektórych podstawowych tematów literackich i filozoficznych na ten temat. Inspiracją jest m.in. niemiecka bajka „Hans im Glück”, w której bohater stopniowo uwalnia się od wszelkich dóbr materialnych gdyż nie rozumie podstawowych zasad ekonomii, za to znajduje szczęście. Reżyserem spektaklu jest Volker Lösch, zaś głównym środkiem wyrazu – chóralna, zbiorowa ekspresja. Tak powstanie rama spektaklu, wewnątrz której poszczególni studenci i studentki zaprezentują swoje własne etiudy odnoszące się do głównego tematu „Poor/Rich Europe”:

Pierwszy etap projektu miał miejsce w drugiej połowie czerwca. To były wykłady, rozmowy, dyskusje o ekonomicznej i społecznej sytuacji Europy. Każdy z uczestników przygotował prezentację o swoim kraju. Rozmawialiśmy też wstępnie o przełożeniu całej tej wiedzy teoretycznej na działania artystyczne. Spektakl w reżyserii  Volkera Löscha będzie podzielony na trzy części: wspólny początek i zakończenie oparte na działaniu w grupie – mówieniu chórem i wspólnej choreografii, wewnątrz zaś każdy z uczestników może zaprezentować swój własny projekt

– relacjonuje Ania Złomańczuk. Próby odbywać się będą we wrześniu i październiku. Spektakl zostanie zaprezentowany jesienią w Salzburgu oraz Hamburgu. Nasza studentka na swój projekt wybrała temat emigracji zarobkowej, zaś jako środek ekspresji wykorzysta lalkę-Polskę, umiejscawiając opowieść w dalekiej przyszłości, kiedy nasz kraj jest już całkowicie opuszczony…

Głównym środkiem w performatywnym podejściu do materiału tekstowego będzie praca z chórami mowy. Uczestnicy zapoznają się z różnorodnością pracy w języku chorus.

Więcej o projekcie przeczytacie na stronie PLETA.

*PLETA, czyli Platform European Theatre Academies to platforma międzynarodowej oraz międzykulturowej współpracy, tworzona przez osiem wyższych szkół teatralnych z Europy. Jej głównym celem jest inicjowanie nowych doświadczeń i inspirowanie rzeczywistej współpracy pomiędzy młodymi twórcami teatru. PLETA rozwija się dzięki wsparciu finansowemu: Prins Bernhard Cultuurfonds, Europe by People oraz program Kreatywna Europa.