Wykładowcy i studenci II roku aktorstwa w naszej uczelni wzięli na warsztat tekst wybitnego czeskiego dramaturga i prezydenta, Vaclava Havla, „Garden Party” i pracują nad jego lalkową adaptacją. To pierwsze takie przedsięwzięcie w kraju, na dodatek odbywające się w większości w środowisku internetowym. Projekt „Lalki w sieci” realizowany jest przez Białostockie Stowarzyszenie Artystów Lalkarzy w partnerstwie z Akademią Teatralną im. A. Zelwerowicza w Warszawie Filią w Białymstoku. Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura w sieci.
Zadanie polega na realizacji eksperymentalnego spektaklu — działania parateatralnego łączącego elementy teatru dramatycznego, teatru lalek, narzędzi multimedialnych i komunikacji internetowej. Oś dramaturgiczną przedstawienia stanowi tekst „Garden Party” wybitnego czeskiego pisarza Vaclava Havla, w przekładzie A. S. Jagodzińskiego. Główne problemy, które poruszamy, ogniskują się wokół pytania: Co to znaczy dziś dla młodego człowieka — studenta wkraczającego na ścieżkę zawodową — robić karierę?
Studenci zaprojektują elementy scenografii i kostiumów. Będą także współpracować nad koncepcja lalek, które zostaną wykonane następnie przez zawodowego artystę — konstruktora w jego pracowni i rozesłane studentom na czas nagrań.
Studenci będą się mierzyć nie tylko z wyzwaniem artystycznym, ale też z innowacyjną dla nich metodą budowania postaci na odległość i w osamotnieniu, za pomocą uwag przekazywanych drogą elektroniczną. Reżyserzy skorzystają z narzędzi psychologii zorientowanej na proces, które stosują psychoanalitycy w pracy zdalnej z pacjentami. Wspólnie ze studentami będą poszukiwać możliwości wynikających z ograniczeń formalnych, związanych z pracą zdalną i obecnością kamer jako pośredników. Internet i wypożyczone na czas nagrań profesjonalne kamery będą wykorzystane zarówno jako narzędzie komunikacji, ale również jako środek wyrazu artystycznego.
Zgromadzone w ten sposób materiały: indywidualne nagrania, zarejestrowane fragmenty spotkań za pośrednictwem komunikatorów internetowych, zostaną zmontowane i poddane obróbce przez profesjonalnych filmowców. Ostateczny kształt awangardowego spektaklu (wraz z napisami dla osób niesłyszących i audiodeskrypcją) będzie dostępny bezpłatnie w serwisie YouTube, przez co najmniej pół roku po zakończeniu projektu.
Poprzez materiały wizualne publikowane w mediach społecznościowych i reportaże na kanale YT widzowie będą mieli szansę śledzić przebieg eksperymentalnego procesu powstawania spektaklu. Praca z aktorami nad interpretacją tekstu poszczególnych scen, analizą postaci, fragmenty prób czytanych i sytuacyjnych, ale również typowe techniczne zadania, np. rozgrzewki dykcyjne czy emisyjne, odkrywać będą przed publicznością etapy budowania widowiska teatralnego. Obserwacji widzów poddane zostaną także metody poszukiwania formy lalkowej odpowiadającej rysowi charakterologicznemu określonej postaci teatralnej.