WORLD THEATRE EDUCATION ALLIANCE

WORLD THEATRE EDUCATION ALLIANCE

Wróciliśmy z Pekinu! Międzynarodowa publiczność WTEA 2019 International Theatre Festival zobaczyła eksperymentalny spektakl „Sen nocy letniej. Kochankowie”. Przestawienie zostało zrealizowane przez naszych studentów i absolwentów poza regularnym tokiem studiów, jako osobny, dodatkowy projekt artystyczny. Opiekę nad realizacją sprawował prof. dr. hab. Wiesław Czołpiński (prorektor ds. kształcenia i studentów). Założeniem twórców było zaprezentowanie na festiwalu polskiej współczesnej szkoły lalkarstwa ukierunkowanego na widzów dorosłych i wykorzystującego nowoczesne w przekazie środki sceniczne. Podzielenie się polskimi doświadczeniami w kraju, który reprezentuje jedną z najstarszych i najbogatszych tradycji lalkarskich na świecie okazało się cennym i inspirującym doświadczeniem.

WTEA International Theatre Festival w Pekinie to organizowane co dwa lata wydarzenie, przygotowywane przez World Theatre Education Alliance – międzynarodową platformę współpracy pomiędzy uczelniami artystycznymi z Europy i Azji, działającą od 2016 r. Organizacja powstała z inicjatywy UNESCO Chair on Theatre Education działającego przy Central Academy of Drama w Pekinie (w ramach sieci UNITWIN/UNESCO Chairs Programme). Skupia już piętnaście szkół teatralnych z czternastu krajów: Bułgarii, Chin, Grecji, Gruzji, Hiszpanii, Japonii, Korei Południowej, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. W Festiwalu biorą udział przedstawiciele krajów członkowskich: studenci, wykładowcy, zaproszeni artyści. Wydarzenie charakteryzuje szerokie spektrum działań: pokazy spektakli reprezentujących poszczególne uczelnie, warsztaty mistrzowskie, wizyty studyjne, dyskusje dotyczące wyzwań, z jakimi mierzyć się musi współczesna edukacja artystyczna. Tegorocznym patronem festiwalu był William Shakespeare. To uniwersum, w którym odnaleźć się mogli przedstawiciele odległych i zróżnicowanych kultur skupionych w ramach WTEA. Stąd idea, by właśnie szekspirowskie inspiracje stanowiły punkt wyjścia do spotkania i współpracy krajów Europy i Azji.

Przedstawienie „Sen nocy letniej. Kochankowie” jako jedyny reprezentował Polskę na Festiwalu. Spektakle oceniało międzynarodowe jury złożone z przedstawicieli uczelni, w składzie: Penko Gospodinov, Chen Gang, Walter Prettenhofer, Konstantinos Arvanitakis, Hiroyuki Takahashi, Baek Nam-Young, Wiesław Czołpiński, Nikolai Pesochinski, Mikhail Chumachenko, Molins Forcadell, Oleksii Bezgin, Lance Marsh. Oprócz przeglądu spektakli odbył się cykl warsztatów i spotkań artystów z publicznością. Polski zespół miał okazję więc z jednej strony zaprezentować na arenie międzynarodowej swoją artystyczną wypowiedź, z drugiej zaś zetknąć się z różnorodnymi perspektywami teatralnymi, konwencjami, technikami i metodami pracy twórczej. Poza nurtem artystycznym odbyły się również spotkania merytoryczne, w których uczestniczył przedstawiciel polskiego zespołu – prorektor Wiesław Czołpiński. W trakcie tych sesji dyskutowano na temat roli międzynarodowych działań edukacyjnych i współpracy kulturalnej europejskich i azjatyckich instytucji akademickich. Wymieniano się doświadczeniami pedagogicznymi, związanymi z kształceniem nowego pokolenia artystów. Polski zespół wrócił z Pekinu z dwiema nagrodami. Natalia Sakowicz otrzymała tytuł The Outstanding Acting Award, natomiast laureatem The Best Acting Award został Maciej Cempura. Nawiązaliśmy szereg kontaktów ze studentami i profesorami innych uczelni artystycznych z Europy i Azji. Rozpoczęliśmy rozmowy dotyczące współpracy pomiędzy szkołami kształcącymi lalkarzy. Z przedstawicielami niektórych uczelni np. niemieckimi, hiszpańskimi i rosyjskimi mamy nadzieję zrealizować w najbliższych latach projekty dydaktyczno-artystyczne, związane z teatrem formy.

Udział w festiwalu wsparli finansowo: Instytutu Adama Mickiewicza i Miasto Białystok

 

 

 

Więcej o współpracy międzyuczelnianej i festiwalu: WTEA
Więcej o naszym spektaklu: „Sen nocy letniej. Kochankowie”